Neurobik – fitness dla szarych komórek

Piramida odżywiania mózgu
rys. Pedros.lol, CC BY-SA 4.0

Choroba Parkinsona jest chorobą mózgu, powoduje w nim nieodwracalne zmiany skutkujące szeregiem objawów, dotykających człowieka zarówno sferze psychiki jak i ciała. Nie można jej cofnąć, wyleczyć, ale poprawę lub spowolnienie choroby, zwłaszcza na początku jej trwania, można osiągnąć przez ćwiczenia fizyczne i trening mózgu. Jest to możliwe dzięki temu, że jest on neuroplastyczny, czyli zdolny do budowania nowych połączeń nerwowych, nawet u ludzi w podeszłym wieku. Trening mózgu to nic innego jak ćwiczenia pamięciowe czy zwiększające koncentrację.

Po pierwsze – ćwiczenia fizyczne

Regularne wykonywanie ćwiczeń fizycznych spowalnia starzenie się mózgu. Bardzo dobre są ćwiczenia aerobowe, które mocno dotleniają cały organizm. Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Illinois zbadali pod tym kątem osoby dorosłe i stwierdzili, że regularne treningi aerobowe przez trzy razy w tygodniu, już po pół roku wpływają na zwiększenie objętości istoty szarej i białej w obszarach mózgu odpowiedzialnych za zapamiętywanie. A lepsza pamięć to lepsze przyswajanie informacji i łatwiejsza nauka nowych umiejętności. Nauka nowych umiejętności jest z kolei elementem treningu mózgu, wpływającym na jego kondycję.

W chorobie Parkinsona uprawianie takiego sportu jak bieganie, możliwe jest jedynie na początku choroby. I póki można – warto to robić. Z upływem czasu możliwości fizyczne chorego ulegają zmniejszeniu, ale pływanie, fitness, nordic walking lub joga są w zasięgu możliwości dla większości osób w początkowym stadium choroby.

Trening mózgu 

Do mózgu można podejść jak do mięśnia i go ćwiczyć. Nie jest to trudne, nie wymaga szkoleń czy specjalnej grupy wsparcia, choć z pewnością przyjemniej jest rozwiązywać łamigłówki w grupie ludzi podobnych do nas. Wspólne ćwiczenia mózgu to wspaniały pomysł na aktywizację chorych zgromadzonych wokół stowarzyszenia. Samemu jest trudniej się zmotywować, grupa działa mobilizująco na jej uczestników.

Poprawa sprawności mózgu poprzez taki trening jest możliwa, bo regularne ćwiczenia powodują wzrost neurotrofin. Są to cząsteczki białkowe obecne w układzie nerwowym i wszystkich unerwionych tkankach, odpowiedzialne za zwiększanie połączeń między komórkami. Większa ilość tych połączeń, to lepsza pamięć i koncentracja.

Najlepsza aktywność

Najlepsza aktywność dla mózgu to taka, która jest różnorodna. Mózg lubi nowe zadania z różnych dziedzin. Korzystne dla niego są nie tylko szachy i warcaby, ale również zabawy lingwistyczne, graficzne, a nawet kontakt ze sztuką. Co więcej, naukowcy niejednokrotnie udowodnili, że kontakt ze sztuką podnosi poziom szczęścia. Warto więc czasem przejść się do galerii, teatru, obejrzeć dobry album lub film.

Zasada jest jedna: różnorodność, im większa, tym lepiej dla mózgu.

Przykłady:

  • rozwiązywanie krzyżówek
  • gra w scrabble
  • warcaby
  • szachy
  • sudoku
  • wizualizacja pewnych zdarzeń lub czynności.
  • kontakt ze sztuką
  • twórczość:
  • czytanie książek
  • nauka języków obcych
  • zabawa z dziećmi
  • kontakt z innymi ludźmi, wspólne hobby

Neurobik dla szarych komórek

Neurobik to kolejny sposób na usprawnianie działania mózgu. Nazwę i technika przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych. W największym skrócie chodzi o robienie wszystkiego inaczej niż dotychczas. Dotyczy to wszystkich zmysłów. Ponieważ mózg nie znosi rutyny, wyłamując się z niej, dajemy mu okazję na podjęcie nowego wyzwania. Zmiana przyzwyczajeń, myślenia, a nawet patrzenia na świat, może pomóc naszemu mózgowi się rozruszać.

Przykłady:

  • pójdź inną drogą niż zwykle
  • myjąc zęby trzymaj szczoteczkę do zębów w innej ręce niż zazwyczaj
  • dla zabawy pisz czasem ręką niedominującą
  • przeorganizuj swoje otoczenie, ustaw kilka rzeczy w miejscach innych niż zwykle
  • jeśli jakąś czynność zazwyczaj robisz szybko – zwolnij, jeśli wolno – spróbuj przyspieszyć

Każdy powinien wprowadzać takie zmiany do swojego życia, które będą leżały w granicach jego możliwości. W całej tej twórczej zabawie chodzi też o to, żeby odkrywanie nowych miejsc, sposobów wykonywania tych samych czynności było interesujące i sprawiało przyjemność. Forsowanie się i wywracanie nagle wszystkiego do góry nogami nie poprawi sprawności mózgu, może przynieść jedynie frustrację.

W ćwiczeniach mózgu, tak samo jak w ćwiczeniach mięśni, ważna jest regularność i wytrwałość. Jednorazowe zrywy mogą być ciekawym przerywnikiem rutyny, ale dopiero codzienna uważność i przemyślany trening pozwalają cieszyć się ze sprawniej działającego mózgu.

*Obrazek „Piramida odżywiania mózgu – aktywności poprawiające najważniejsze funkcje kognitywne” pobraliśmy ze strony http://pl.wikipedia.org/wiki/Neurobik

Dodaj komentarz